محمد دريايى
221
دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )
4 ) سينه و ريه را صاف و تميز مىكند . 5 ) برطرفكنندهى يبوست است . 6 ) انگور براى درمان ورم معده و روده مفيد است . 7 ) در درمان سل ريوى و سياهسرفه موثر است . 8 ) براى درمان اسهال خونى از انگور استفاده مىشود . 9 ) براى درمان نقرس بسيار مفيد است . 10 ) آنهايى كه معدهى ضعيف دارند ، بايد انگور را بدون پوست بخورند زيرا پوست آن ديرهضم است و موجب دلدرد ، نفخ و عوارض ديگر مىگردد . 11 ) انگور بهترين ميوه براى كسانى است كه مىخواهند لاغر شوند و بدن خود را از اسيد اوريك ، سنگهاى صفراوى و مسموميتهاى مزمن ( مسموميت از سرب يا جيوه ) پاك كنند . اينگونه اشخاص بايد هر هفته به مدت دو روز فقط آب انگور بخورند و رژيم آب انگور بگيرند بدين ترتيب كه هر دو ساعت يك بار آب انگور تازه را بگيرند و بنوشند . مقدار مصرف روزانهى انگور تقريبا دو كيلوگرم است . در اين دو روز نبايد غذاى ديگرى مصرف كنند فقط مىتوانند آب بنوشند . 12 ) رژيم آب انگور براى مبتلايان به سل ريوى و بواسير نيز مفيد است . 13 ) براى تقويت و طراوت پوست و همچنين روشن كردن رنگ پوست ، آب انگور تازه را با يك تكه پنبه به صورت بماليد و پس از ده دقيقه با آب نيمهگرم محتوى كمى جوش شيرين بشوييد . 14 ) زيادهروى در مصرف آب انگور بهطور مداوم ايجاد سنگ كليه مىكنند . خواص طبى روغن هستهى انگور روغن هستهى انگور گرمكنندهى بدن است . اين روغن ضد يبوست نيز مىباشد . از آن براى نقاشى و تهيه صابون نيز استفاده مىشود . خواص طبى هستهى انگور هستهى انگور از نظر طب سنتى ايران سرد و خشك است :